Fra mai til august i 2020 var halvparten av alle omkomne i trafikken førere av MC, og ulykkene skjedde i pent vær.
Aldersgruppen 45-54 skiller seg spesielt negativt ut og det er flest menn. 8 av de 20 kjørte i følge med andre på motorsykkel.
Det er overvekt av utforkjøringsulykker (46%), spesielt i venstre kurver og det er ofte føreren selv som utløser ulykken, fordi farten er for høy inn i kurven.
Den nest største ulykkestypen er kryssulykker. Enkelte motorsykkelførere forventer at bilfører ser dem og opprettholder sin hastighet inn i krysset.
Rett etter kryssulykker kommer møteulykker.
Godt sikkerhetsutstyr er ofte avgjørende for skadeomfanget.
Bruk av lys og synlig kjøreutstyr hjelper på sikkerheten, men den viktigste faktoren er føreren selv.
Den teknologiske utviklingen vil påvirke ulykkessituasjonen for MC og moped i betydelig mindre grad enn for personbil.
Vi bruker informasjonskapsler for å sikre at nettsiden vår fungerer som det skal, og for å tilby deg best mulig brukeropplevelse.
Avanserte innstillinger
Du kan tilpasse dine informasjonskapsler-preferanser her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier og lagre valget ditt.